Informujemy, iż ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz do celów statystycznych i analizy ruchu. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, to będą one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies.

OK
Jesteś 37348 odwiedzającym.
              Do wakacji zostało 83 dni!

Szkoła Podstawowa Nr 227
im. kapitana Lucyny Hertz
02-154 Warszawa, ul. Astronautów 17
tel./fax (022) 846 03 81

Debata międzyszkolna w SP227

Debata międzyszkolna w SP227

         Dzień 16 grudnia 2013r. zapisał się w szkolnych kronikach pod hasłem „Edukacja globalna”. Właśnie w poniedziałek odbyła się debata, której temat wymagał od uczestników dużej wiedzy i wyjątkowego przygotowania. Uczniowie z kl. 6 a i kl. 6 b przedstawili argumenty za tezą: " Mamy wpływ na życie ludzi w krajach Globalnego Południa."

      Naszymi gośćmi byli uczniowie z Niepublicznej SP oraz Gimnazjum Gimnazjum Sapere Aude w Rajszewie, którzy przedstawili argumenty za tezą: "Nie mamy wpływu na życie ludzi w krajach Globalnego Południa." Marszałkiem debaty była Magdalena Shaw ze Społecznego Gimnazjum nr 5 S.T.O., zaś publiczność stanowili uczniowie kl. 1 i 2 Społecznego Gimnazjum nr 5 S.T.O. Debata była częścią międzynarodowego projektu prowadzonego przez Fundacja Partners Polska w ramach projektu "MDG'15", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w którym wzięli udział uczennice i uczniowie z Belgii, Czech, Francji,  Indii, Irlandii, Senegalu i Wielkiej Brytanii.

       Na początku odczytano zasady debaty zaś pani marszałek debaty przypomniała, że mówcy nie przedstawiają własnych poglądów, lecz argumenty na poparcie wylosowanej przez zespół tezy. Jako pierwszy mówca wystąpiła Aleksandra Juc (kl.6b), która zwróciła uwagę na to, w  jaki sposób stosowanie recyclingu może zmniejszyć negatywny wpływ ludzi Globalnej Północy na środowisko, od którego w dużej mierze zależą ludzie Globalnego Południa. Podała przykład zużytej baterii,  która wrzucona do niesortowanych śmieci może zatruć 400 litrów wody. Drugi mówca - Karolina Francuzik (kl.6a) podkreśliła wpływ spalin z samochodów na globalne ocieplenie, które zmianami klimatycznymi przyczynia się do pogorszenia sytuacji ludzi mieszkających na Globalnej Północy. Na przykładzie Bangladeszu pokazała łańcuch zależności zmian klimatu na życie ludzi. Jako trzeci mówca wystąpił Kuba Skierkowski (kl.6b), który wytłumaczył publiczności czym jest sprawiedliwy handel (fair trade) na przykładzie działalności firm odzieżowych produkujących towary w Bangladeszu. Odwołał się także do tematu zmian środowiska na przykładzie plantacji drzew kakao, uświadamiając  zebranym, że nasze decyzje jako konsumentów mają ogromny wpływ na  przestrzeganie praw człowieka w miejscach, gdzie powstają towary jakich używamy na co dzień. Czwartym mówcą była Pola Dzienisiuk (kl.6b), która podsumowała argumenty zespołu oraz wytłumaczyła w jaki sposób oszczędzając wodę, możemy przyczyniać się do ograniczenia globalnego ocieplenia, podając praktyczne przykłady codziennego oszczędzania wody (także te często nieuświadamiane, jak np. konieczność zużywania wody do wytwarzania towarów). Sekretarzem ze strony SP 227 był Tomasz Zagrzejewski (kl.6a), zaś doradcami mówców byli: Julia Mitek (kl.6b), Agnieszka Szymańska (kl.6b), Jan Oleksiuk (kl.6a),Weronika Widomska (kl.6b), oraz Kuba Kaczorek (kl.6a), którzy aktywnie uczestniczyli w przygotowaniu merytorycznym do debaty oraz współpracowali z mówcami podczas ich wystąpień.

        Uczniowie z Niepublicznej SP oraz Gimnazjum Sapere Aude zwrócili uwagę na odpowiedzialność, jaka wiąże się z udzielaniem pomocy oraz na negatywne konsekwencje jakie często niesie ona ze sobą. Stwierdzili, że choć Polska angażuje się w pomoc finansową na rzecz krajów Globalnego Południa, to jednocześnie ma wiele własnych problemów, które powinny być rozwiązane w pierwszej kolejności, a także podkreślili wybiórczość wszelkiej pomocy oraz niemożność bycia świadomym konsumentem na każdym kroku.           

       Pytania zadawane przez  publiczność obu debatującym stronom świadczyły o dużym zaangażowaniu i zrozumieniu tematu. W finale debaty publiczność uznała, że nasze działania mają wpływ na kraje Globalnego Południa. Debata została podsumowana przez dr Ewę Dąbrowę, która pogratulowała stronom dobrego merytorycznego przygotowania oraz przedstawiła wyzwania jakie niesie dla każdego z nas zwiększenie świadomości na temat globalnych zależności.

         Dlaczego debata oksfordzka?

Bo jest to przygotowanie dzieci do trudnej sztuki dyskusji, gdzie trzeba wysłuchać oponenta i używać siły argumentów zamiast argumentu siły. Dla wszystkich uczestników była to cenna lekcja, która pozwoliła im lepiej poznać i zrozumieć mechanizmy współczesnego świata oraz pokazała, że można mieć odmienne poglądy i spierać się o nie w sposób kulturalny.

Celem debaty było:

  • poszerzanie wiedzy na temat edukacji globalnej
  • przygotowanie do analizy problemów i zależności współczesnego świata
  • kształtowanie umiejętności formułowania argumentów
  • uwrażliwienie na problemy współczesnego świata
  • kształtowanie postawy zaangażowania i społecznej aktywności

       Na zakończenie spotkania debatujące szkoły otrzymały od Fundacji Partners Polska pamiątkowe dyplomy, puchary i materiały do lekcji edukacji globalnej, zaś mówcy i doradcy dostali upominki. Publiczności wręczono czekolady fair trade po czym wszyscy wspólnie zjedli pizze. Ten dzień na długo zostanie w pamięci uczestników, a wysłuchane argumenty kazały nam wszystkim inaczej spojrzeć na otaczający nas świat. Zdajemy sobie sprawę, że to, co na co dzień możemy uczynić jest tylko maleńką kroplą w ogromie oceanu, lecz wiemy też, że każdy ocean tworzy morze kropel. Dlatego przyszłość światazależy w dużej mierze od codziennych świadomych wyborów każdego z nas.

 

Załączniki:

Zasady debaty oksfordzkiej

CEO - stwórz klimat do rozmów

 

 

 


Wykonanie: AGINUS